AHD springt in gaten bij hulpverlening

Op de foto vanaf links: voorzitter Joop Bekenes,
secretaris Rob Hazeleger,
penningmeester Jan Phillipson en de bestuursleden
Margo Verploegen en
Gaby Slagmolen.

Als een boer of burger vroeger een probleempje had, kon hij terugvallen op de naobers: de burenhulp. Het was de gewoonste zaak van de wereld. Moest iemand onverwacht naar het ziekenhuis, de buurman kwam met het gespan of de auto. Begon iemand ergens anders een boerderij, de hele buurt kwam met karren en wagens om te helpen bij de verhuizing.

Met het groeien van de dorpen, de opkomst van de industrie, de schoolplicht raakte die naoberplicht in de verdrukking. Er kwamen vreemde buren wonen, waar je niet zo snel een beroep op deed; mannen, en steeds meer ook vrouwen, konden in de fabriek of op kantoor niet zomaar vrij nemen en de jeugd moest naar school. En om aan vreemden hulp te vragen, dat is vandaag de dag helemaal niet meer vertrouwd. Wie weet wie u in huis haalt.

Na de Tweede Wereldoorlog werd dit nog erger. Hulpbehoevenden zaten met de handen in het haar, niet wetend waar hulp te vragen. U kunt de gemeente wel bellen, maar die komt geen lamp vervangen of boodschappen doen. In 1973 werd dit in Venray (deels) ondervangen met de oprichting van de Algemene Hulpdienst (AHD). Vrijwilligers boden aan om te helpen. Het was dan altijd kortdurende hulp aan mensen die geen geld hadden voor het betalen van bedrijven of beroepsklussers. De gemeente Venray stelt daar geld voor beschikbaar. Zo draait de AHD al vijftig jaar. Elk jaar vragen enkele honderden mensen hulp bij klusjes in huis of de tuin, bij het rijden naar dokter of ziekenhuis, bij het doen van boodschappen of het invullen van belastingenaangiftes of andere formulieren. In principe allemaal gratis, alleen voor het rijden van en naar de stortplaats wordt een onkostenvergoeding gevraagd. Door de coronapandemie dreigde de dienst ter ziele te gaan (in januari 2022 waren er nog maar twintig aanvragen over), maar inmiddels is die lijst weer groeiende.

Alleen is er dan nog het algemene probleem: Het aantal vrijwilligers is geslonken en wat er over is, is zelf al op leeftijd. “Nieuwe vrijwilligers zijn vaak al 70-plussers, jongere ouderen melden zich niet”, verduidelijkt secretaris Jan Phillipson. Voor klussen in de tuin is zelfs niemand beschikbaar. Het bestuur blijft zoeken, maar er is een algemeen tekort aan hulpkrachten, beroeps dan wel vrijwillig.

Voor de niet spoedeisende en niet-plaatsgebonden reparaties, is nu het repaircafé een uitkomst. Maar u kunt daar niet naartoe met een lekkende kraan, kapotte lamp of voor een spijker in de muur. Naast die klussen vragen mensen vooral ook belastinghulp, vervoer en begeleiding naar arts of ziekenhuis.

De toekomst? Het bestuur heeft daar wel eens over gefilosofeerd toen het allemaal terugliep. Voorzitter Joop Bekenes: “Voorlopig gaan we door, maar als het te veel krimpt? In sommige buurten hebben ze zelf een help-elkaar-klussendienst opgericht. Prima initiatief. Maar vaak zie je, als de kartrekker ermee stopt, dat de de hulpverlening verwatert.” Coördinator Rob Hazeleger: “Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn dat we bestaan.”

Wilt u een beroep doen op de Algemene Hulpdienst of u opgeven als vrijwilliger, dan kunt u bellen naar 584444. Buiten kantooruren kunt u een voicemail inspreken en wordt u teruggebeld. U kunt ook mailen via info@ahdvenray.nl, de website www.ahdvenray.nl bezoeken of persoonlijk naar het kantoor in De Kemphaan stappen. Daar zitten medewerkers van de AHD van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.30 tot 16.30 uur.

Tekst: Jaques Penris. Foto: Han Siebers.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Uit De Schakel. Bookmark de permalink.