FORS LEDENVERLIES KBO VENRAY

KBO Venray heeft bijna 150 leden verloren in 2020 en 2021. De andere KBO-afdelingen in de gemeente Venray laten een wisselend beeld zien, zo blijkt uit het jaarverslag van de Centrale van Ouderenverenigingen, dat de vorige week werd vastgesteld. AVOS bleef nagenoeg gelijk, de wijk-ouderenverenigingen deelden in de malaise. Het grote verlies is voornamelijk te wijten aan de coronacrisis. Tweeledig zelfs. Op de eerste plaats zijn tientallen leden overleden aan deze ziekte, vertelt ledenadministrateur Joop Simons (foto). Op de tweede plaats zeggen mensen hun lidmaatschap op, omdat er geen activiteiten zijn. Waarom zou je lid blijven als er niets gedaan wordt, het kost je alleen maar geld, is dan de redenering. Andere redenen zijn er niet, zegt Simons. Nu het erop lijkt dat de vereniging weer wat kan gaan doen, komen mensen terug. “Ik heb dit jaar al tien nieuwe leden mogen begroeten”, lacht Joop.

In de dorpen hebben de KBO-afdelingen beter stand kunnen houden. Afdelingen als Blitterswijck, Leunen, Geijsteren, Oostrum kenden eveneens een daling van het ledental van boven de tien procent.
Castenray, Heide, Merselo en Oirlo kregen er leden bij, de overige KBO’s bleven nagenoeg gelijk in ledental. De wijk-ouderenverenigingen kenden eveneens een daling. De algemene ouderenclub AVOS groeide licht.

Limburg
“KBO Limburg is net als Venray hard geraakt door de coronacrisis. De seniorenbelangenorganisatie verloor in het eerste coronajaar rond de tweeduizend leden en in 2021 nog eens een dikke duizend”, aldus directeur Hans Hollanders (foto). Opgeteld is dat ruim tien procent van het totale bestand. De voornaamste oorzaak van het ledenverlies is de forse oversterfte van toch vooral ouderen in de eerste coronagolven, toen er nog geen vaccins waren om ons effectief tegen het virus te beschermen. Anders dan nu belandden aan het begin van de pandemie vooral de alleroudsten op de intensive care in de ziekenhuizen. Velen ook stierven thuis of in een tehuis, waar het aanvankelijk ontbrak aan genoeg beschermingsmiddelen.

Ledenwerving
Om het dalen van het ledental een halt toe te roepen, start KBO Limburg een wervingscampagne (zie pagina 19).
Met flyers die op strategische punten, in wijkcentra en bij huisartsen worden neergelegd, alsmede huis aan huis worden verspreid, wil KBO laten zien wat ze voor ouderen kan betekenen. De  campagne loopt vooral ook online, want meer dan 90 procent van de vooral jongere zestigplussers is zeer actief op internet, noteerde Hollanders in een eigen doelgroeponderzoek.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.